måndag 8 september 2008

Human desperation

Jag förstår varför jag inte har saknat skolan. Nu sitter jag här och ska skriva en jävla filmrescension på engelska på en film som jag sett, som jag tycker är bra, som jag älskar, men vet fan inte vart jag ska börja. Skit är det. Filmen är i alla fall Control, "Control: The Ian Curtis film" filmen om Ian Curtis liv och musikgruppen Joy Division (där han är frontartist)
Och föresten... jag har sovit 20 jävla minuter inatt pga denna kuk-hostan som vägrar gå över. Och när inte jag hostar så hostar farsan = väcker mig. Inte så jävla konstigt att man är ofokuserad? Med hopp om att en redbull och en kopp kaffe skulle göra susen för min dag så försöker jag mig igenom den ändå men som sagt... nu sitter jag här med den förbannade filmrescension och vill bara dö lite smått.

I've lost control again...

// Eric "Fuckin' Hell" Schnelzer

måndag 18 augusti 2008

Gött att vara SVENSK i Belgien...

Så som rubriken lyder... det är gött att vara _SVENSK_ i Belgien. Vi träffade totalt 3 Svenskar under hela Pukkelpop (vi själva är inte inräknade) men säkert ca. totalt 10st som faktiskt var Belgare men låtsades vara Svenskar dvs. de gick runt med Sverige T-shirts, flaggor, skyltar och dylikt. De blir lite smått galna när dom får reda på att vi är svenskar osv. men men, nog om det!

Jag ska försöka summera resan från början till slut:

Onsdag:

Efter 20 minuters sömn är man fit for fucking fight och drar sig iväg mot bussen med en laddad väska. In med bussen till Kalmar, går till Clas Ohlson och handlar dödliga batterier och en svensk flagga. Sen blev det tåg-dags! Tåget åkte ner till Köpenhamn och vi begav oss mot flyget. Sen wipzzz så var man i ett helt främmande land, Belgien, Belgien International Airport... deras Bagage-system var väl inte någon höjdare, det låg väskor över hela jävla lokalen, men till slut så fick vi tag i våra fina väskor!

Med väskor på ryggar och i händer så rusar vi vidare i leken till ytterligare tåg. Massa jävla resor var det i alla fall, och nu såg man bara bondgårdar blandat med tegelhus, anyway, sen fick vi våra festivalband och blablablabla, ni fattar..

Sen kom vi i alla fall in på denna gigantiska camping och måste desperat leta efter en bra tältplats vilket inte var det lättaste! Vilken jävla cirkus det blev, funktionärerna gick runt med ett långt rep och placerade ut tälten, men det gick tillslut. Sen fick vi upp tältet ganska fort, gick och åt våra första FRITTEN! köpte öl, "Bög-Ölen" Cristal, den fick namnet för att ett par lagom fulla grabbar gick runt och skrek GAY!! åt oss och pekade på vår öl varje gång dom såg oss, mycket trevligt, sen tog vi oss till tältet, drack lite öl, sen sooova!

Torsdag:

Ja, för att vara ärlig så minns jag inte så mycket av just denna delen på dagen... morgonen? hmm.. jag tror vi gick iväg och köpte "Fin-Öl," Jupiler!! ååh, Jupiler, det pirrar i magen bara jag tänker på den! Det låg tomma Jupiler burkar över så gott som hela campingen, och det är fan ingen överdrift! Efter att ha hinkat i sig lite Jupiler i vårat camp så börjar bandaren krångla så jag öppnar batteriluckan, kastar in batterierna i tältet och sätter i våra Duracell Ultra+ för att kolla om dom funkar, vilket dom faktiskt gör, och väldigt bra också! Problemet kom senare.. när jag skulle in i tältet och dona lite så känner jag något som bränner till på mitt knä, då har alltså "strulet" i bandaren kommit ifrån ett jävla Clas Ohlson-batteri som börjar läcka ut Batteri-syra hej-vilt i tältet! Och det får jag naturligtvis över halva benet, så jag springer desperat till grann-campet, snubblar, flygger upp igen, skriker att jag behöver vatten eller vatten, för att jag fått "Battery-thingy-dingy" över mitt ben, fick inte riktigt ut ordet "Battery Acid" ur den panikslagna munnen jag hade, tillslut så fick jag lite öl och vatten att hälla på så det löste sig.

Sen var det dags för konserter! Wohoo! Tanken var att vi skulle inviga med The Subways, men så var icke fallet, när vi kom till området så var det ca. 10 minuter kvar av deras spelning så vi gick och köade till The Pigeon Detectives direkt, och där blev det feeett med rööööj!! Vi träffade ett par tyskar som var jävligt igång hela tiden. (Omdömmen om banden kommer senare) Sen lite chill-paus, sen blev det The Cribs! Efter det blev det lite chill igen, sen Dirty Pretty Things, stod tight till på schemat! Såg dock inte hela DPT konserten för att Johan och Elias skulle på KFF - Gent, så jag tog mig friheten för lite återhämtning och gick och la mig och sov i 6 timmar, inge kul att röja runt själv på en festival med ca 150.000 besökare, speciellt inte när ingen förstår vad man säger, engelskan hjälpte bara i vissa tillfällen! När klockan börjat närma sig 01:00 så står jag och trängs med en hyffsat stor publik och väntar på besvikelsen själv: The Killers. En bit in i denna skitkonsert så kommer Johan och Elias tillbaka från matchen och ifrån deras Svensk/Belgiska kompis som gillar att gå på Öl-cafén. Men vi kollade klart på Killers, käkade lite FRITTEN, fritten och Mae's bier, det är grejer det, riktiga grejer. Efter det drog vi oss tillbaka till tältet, och där stojade vi till det riktigt ordentligt varje natt!

Fredag:

Vi vaknade upp av att Elias vart och köpt frulle! En stor baguette, lite chokladmjölk och... hmm.. ja, Créme Fraíche? Det skulle föreställa yoghurt fast det smakade bara som ovanstående... Créme Fraíche! Sen som vanligt så korkades ölen upp och det var dags för ölandet, den här gången ganska kraftig portion!

Och en än gång! Konsert-dags! Vi kickade igång dagen med lite Lightspeed Champion, som jag och Johan tyckte var förvånansvärt bra! Men Elias, som är själva fan:et var besviken. Sen bar det iväg till en jävligt bra spelning, vi stod dock lite längre ifrån och bara chill-glodde. Det var hur som helst Foals som stod på scenen och gjorde ett kanonframträdande! En spelning där man faktiskt ville vara mitt i smeten och röja loss! Men röja!! det fick vi faaan göra senare! Det var nämligen dags för Does it offend you, yeah? och det blev RÖJ, RÖJ, RÖJ, Crowd Surfing och ännu mer röj! Riktigt fet konsert för att alla verkligen vågade shake:a loss i våran egenstartade Push-Pit! Efter den konserten minns jag inte så mycket mer, förutom att jag förlorade min kära keps som senare blev ersatt av en tygpåse som jag hittade, fick oväntat mycket komplimanger för denna fina hatt!

Efter DIOFYY så var det Futureheads som stod på menyn och röjet blev bara intensivare för varje konsert som gick! Denna gången crowd surfade vi så mycket så dom tänkte klippa våra band! I mitt fall fick jag komma med den sämsta (men fungerande) ursäkten någonsin: "I've hurt my leg!" dom trodde på det, så dom släppte mig direkt, så helt dålig var den ju inte, men ganska komisk! Elias vann surfing-ligan på denna konsert! Grattis!!

Dags för Blood Red Shoes, men jävlar vad trött man var, så det blev bara lite chill på avstånd igen, men dom var riktigt härliga i alla fall!

Sen kom "DET" helt underbart var det också! "Tokyo Police Club!" Jag hade inte direkt räknat med något röj där, vilket det inte riktigt blev heller, jag dansade så mycket jag kunde tills alla småbrudar framför mig såg gnälliga ut! TPC är något extra, alldeles extra, och inga fjantiga brudar ska få förstöra min konsert! Man blev bjuden på orgasmgivande ljud ifrån olika instrument som klingar med varandra så vackert så man blir helt tårögd! En bättre beskrivningen kan jag inte ge!

Efter detta så var vi nöjda för kvällen, The Rascals hade ingen ork kvar för att se!
Vi gick till tältet igen och lyssnade på musik och "stojade." Att "stoja" betyder i detta fall att man ligger i sin sovsäck och gör massa roliga saker.. så som att dansa i sovsäcken, rulla runt, "Heil:a" i takt till musik.. ja.. sånt som ingen annan gör, vi har dock alkohol att beskylla, så se inte heil:andet som något rasistiskt!

Lördag:

Elias kom med frukost som vanligt när man vaknade, fast han åt upp den nya GODA yoghurten som han hade köpt utan att tala om det för oss! Allt detta "runt-omkring-snacket" börjar bli jobbigt, jag kan inte beskriva mycket vad man gjorde på campingen förutom att dricka öl, äta fritten, lyssna på musik och sova.

Åter till konsert-livet: The Wombats står på schemat med ett laddat framträdande som var.. sådär, dom körde helt klart rätt låtar men publiken måste ge med sig lite för att få det fulländat, det var för stelt med andra ord! Efter Wombats så gick vi och la oss med varsin öl på en gräsmatta i väntan på MGMT, men det slutade med att vi somnade, riktigt tungt! När jag plötsligt vaknade och försökte väcka Johan så utbrister han "Var är min kudde?!" och var helt övertygad om att han låg kvar i tältet, lite kul faktiskt.

Urinering skulle ske men Johan klarar inte av att pissa offentligt, så när folk förväntar sig att han ska pissa så går det liksom inte. Han får gå en bit för att hitta en bajamaja istället, stackars Johan.

När vi ska in på MGMT så går det knappt att komma fram. Tror aldrig det varit så packat som det var på den scenen. I alla fall inte 45 minuter innan dom började. Vi tryckte in oss så gott vi kunde, men man var ju så in i helvetes seg, nästan så man började bli bakfull efter sömnen! Elias drog sig ur mitt i spelningen, men jag och Johan stod kvar hela. Elias spelade istället in någon deppig film med sin mobil som jag ska försöka få tag i. Vi har inte riktigt fått reda på budskapet än för att han hade så låg volym på mobilen när han visade den, jag tror han skäms lite.

Vi drog oss tillbaka till campingen och gjorde något... peppade lite Bloc Party troligen, men jag är inte säker, låter troligt eftersom att det var nästa framträdande som skulle visas framför våra ögon!

Bloc Party, kanske tightaste spelningen hittills? Så sjukt packat med folk som satt och stod mitt i publiken och tog massa onödig plats. Vi träffade också på ett par sånna här "Fake-Svenskar" dom stod med en svensk flagga (som troligen var våran, eftersom att våran blev stulen natten innan) och en skylt det det stod "Sverige" med stora bokstäver och sedan lite random-plockade ord och namn som "IKEA" "Nökn" (?) "Stöckholm" och något annat. På denna spelning var det bättre röj än vad jag sett på Main stage hittills, brukar se jävligt dött ut där annars... ganska tråkigt, men sant. Mitt i hela spelningen så händer något ganska oväntat. En random kille kastar upp Elias i luften och han får surfa på publiken ända fram till scenen där han blir nedsläppt, jävligt starkt tycker jag. Elias har ännu en gång vunnit Surfing-Ligan.

Vi ser även "We Are Scientists" och "Crystal Castles" fast jag orkar inte skriva så mycket om dom, schysst framträdande av WAS, synd att man var jävligt opepp bara. På Crystal Castles spelningen ville jag bara dansa av mig riktigt ordentligt, fast det tog emot ganska hårt när jag kom på att jag stod där inne i det enorma tältet med dubbla tjocktröjor i en jävla hetta, så det blev till att gunga med lite istället!

Tragiskt men sant, alla band är slut, och vi beger oss till campingen för att göra något, vi vet inte vad. Elias blir jättedeppig och tycker att allt är skit och att han vill dö. Johan blir bara lite nere, men jag försöker peppa upp dom båda ordentligt. Det funkade ju naturligtvis inte så jag blev lite nere jag med.
Så där satt vi... tre svenska pojkar deppiga och lyssnande på Hästpojken mitt på en åker i Belgien. Då hör jag introt av "Sigur Rós - Hoppipolla" och känner hur en bris av "pirr-i-magen" stryker genom hela kroppen. Allt känns så bra och dåligt på samma gång, en helt obeskrivlig känsla, men man kunde inte mycket annat än att älska det.

Sen kommer jag inte riktigt ihåg vart kvällen bar åt, kan tillägga att tidigare träffade ett par jävla belgiska nötter som skulle kommentera min byxor och kallade dom för "Pots" vilket dom sa att betydde "Cool," men det tvivlar jag starkt på. Så jag och Johan gick och irriterade oss på dom hela kvällen. Ja, det var väl allt för sista dygnet på Pukkelpop 08, nu var det bara sömn och hemfärd kvar.

Söndag:

Vaknar, packar som idioter, packar ihop tältet fort som attan, ser lite brinnande tält, och beger oss iväg mot helvetet. Springande, springande, köande, köande och åter igen köande. Denna stora gigantiska kö gick till Pukkel-pendeln mellan Kiewit och Hasselt och med lite eftertanke så skulle jag nog inte vart hemma nu om vi inte hunnit med just det tåget som vi faktiskt hann med.

Efter extremt många konstiga och förvirrande tågresor och -byten så har vi äntligen kommit till vårat mål "Brussels International Airport" där vi springer runt som vilsna råttor för att hitta till in-checkningen. Vi hinner precis i tid och hinner checka in bagaget och ta två pizza-slice:ar på Pizza Hut innan vi begav oss mot Gate A60. När vi satte oss på planet så känns hela resan mycket kortare, även att det är ca. 7 timmar kvar tills vi är hemma.

En lycklig saga ska såklart ha ett lyckligt slut. Vi tar var våra sista Euro och köper två flaskor champagne på planet. Så där satt vi, tre illaluktande, oduschade och ofräscha nu lite vuxnare ungdomar och dricker Pommery champagne, och ja, det kändes sjukt bra.

Sen landade vi i Köpenhamn, köpte lite mat, dricka, godis, tidningar. Det blev rökpaus, läspaus och lite flygplatsmys innan tåget gick. På tåget hann det inte hända så mycket, jag satte på lite Tokyo Police Club på iPoden och somnade gott. Vaknade av att batteriet var slut, och tog över med lite Tetris istället.

I kalmar så kom bussen inom bara några minuter och vi fick vår nästa skjuts till "Hem." Nu kände man att hela resan faktiskt var slut, och jag hatade det... hatade det så hårt. Jag ville hem, men jag hade faktiskt precis upplevt något bättre än just "Hem". Hemma blev jag erbjuden mat och dusch, vilket jag inte fått på flera dagar, så jag ska inte klaga.

Grabbar, tack för en underbar resa, det här måste göras om!

Och nu till lite band-summering:

Torsdag

13:10 The Subways [ ] Missade pga. för mycket annat att göra.
13:50 The Pigeon Detectives [X] Riktigt schysst framträdande och en röjig publik
15:10 The Cribs [X] Framträdandet var ok, och publiken var likaså.
16:30 Dirty Pretty Things [X] Ganska tråkiga, kan vart för att man inte såg hela.
00:50 The Killers [X] Ointressant och tråkigt. Överskattat.

Fredag

13:50 Lightspeed Champion [X] Långt över min förväntan, riktigt bra.
17:25 Foals [X] Oerhört schysst spelning, skulle dock vilja stå längre fram och känna trycket.
18:15 Does It Offend You, Yeah? [X] Underbart röj, -crowd-surfande, -framträdande
19:55 The Futureheads [X] Läs ovan!
21:50 Blood Red Shoes [X] För snygga för en så liten scen.
23:55 Tokyo Police Club [X] Musicazme
01:00 The Rascals [ ] OOORKAAR INTEEE!

Lördag

12:35 The Whip [ ] Frukost > Artister
14:50 The Wombats [X] Kunde blivit bättre. För dålig publik
17:55 MGMT [X] Tråkigt framträdande, men självklart bra musik, men vart tog Pieces of What vägen?
20:05 Bloc Party [X] RÖJ, RÖJ, RÖJ!!!
23:05 We Are Scientists [X] Hade jag vetat att nya albumet lät rockigt live så kanske jag hade orkat lyssna på det.
00:10 Crystal Castles [X] Uuunderbart sound, får mig att vilja dansa.. som faan!!

onsdag 13 augusti 2008

04:35 to go...

Ja, som ni ser så har jag en nedräknare till början av "The Pukkelpop Trip" mitt, so far, enda problem är att jag faktiskt sitter och skriver detta inlägg, faktiskt... jag borde sova... och det är för ca. 5 timmar sedan. Min packning står redo nere i hallen, mitt handbagage är ännu inte helt packat, jag har växlade pengar i min plånbok, hela 155 euro.

Jag tror det är resfebern som håller mig vaken, jävla skit. Det är nu jag sitter och planerar mentalt men ser bara en massa hinder framför mig. T.ex försenade tåg, inställda flyg, regn, mörker och blåst när vi kommer fram och ska slå upp tältet, ingenstans att köpa öl och dylikt.

Nu får ni fan önska oss lycka till på vår resa... den bästa resan i våra liv.

(OBS! DEN PERSON SOM STJÄL VÅRAN BANDARE PÅ CAMPINGEN KOMMER PERSONLIGEN ATT BLI STRAFFAD GENOM DRÄNKNING, ELCHOCKER, KNYTNÄVAR OCH FÖRBJUDET HÖG MUSIK) Så se till att låta den vara!

måndag 11 augusti 2008

Caravan Holiday

Fucking freedom och grejer! Sista dagen på jobbet idag och jag känner mig som en ny människa som snart ska åka iväg och bli ett festival-kadaver. Jag kan inte förneka att jag blir jätteful och jätteofräsch på festivaler, men det finns ju självklart en snuskig och mindre bekväm charm i det hela också!

What's new?
1. Foals är tydligen bokade till Pukkelpop och Johan har sagt till mig att lyssna in mig på dessa, vilket jag sitter och förbereder just nu!

2. Jag har fått ångest över att jag inte har några brännskivor eller JÄTTEBATTERIER.

3. Jag har en beställning med t-shirts som ska rulla in från Asos någon dag (hoppas på imorn så jag slipper tvätta massa innan Pukkelpop.)

Ikväll ska följande hända:
1. Jag ska boka tågbiljetten ifrån Bryssel till Kiewit.

2. Föra över alla PDF:er till någon form av lagringsutrymme så jag kan skriva ut mina biljetter imorn.

3. Gå igenom de saker jag MÅSTE ha tvättade.

lördag 9 augusti 2008

HAT HAT HAT HAT!!

Vad i helvete hände nu? Sedan ca. klockan 01:45 har jag varit jättearg, jag har velat ha sönder det mesta och allt känns bara rent piss. Vet inte om det är för att sommaren börjar försvinna eller om det är för att jag inte har en jävel att prata med! Snart kommer ju iallafall Pukkel, men inte fan har vi ens bokat klart hela resan.. och vi åker om 4/5 dagar... känns värt, jag vet inte ens vad jag ska ha med mig. blöööh, KILL THE DIRECTOR, PLEAAASE!!!

Camp Beer-Duck ska sparka röv! RÖÖÖÖV!

onsdag 6 augusti 2008

Look See Johan

Satt och småglodde på Look See Proof's Myspace och fann denna video och jag reagerade direkt på att han var lik Johan, fast med peruk. Det roliga var mest att han erkände det själv också. Han lovade också att få upp bilden på bloggen (vilket han inte gjorde) så jag gör det själv!

Hakuna Matata

Dels för att jag sett på Lejonkungen ett par gånger för mycket på sista tiden och dels för att jag bekymmer kan dra gå och slicka på en gammal strumpa!

Jag är förkyld, har lite feber, vädret är dåligt och mitt rum är väldigt ostädat, MEN (som Tony Irving hade sagt) Inte fan klagar jag för det! För snart ska jag åka till Belgien med Johan och Elias vilket jag fortfarande inte riktigt har förståt! Pukkelpop är.. vad vi har försökt räkna ut en "Top-3 i iallafall Europa"-festival, så vem klagar? VAAAH?! precis. Jag har även en extern hårddisk fullproppad med stulen musik som gör mig väldigt lycklig, när jag tänker på att musiken faktiskt är stulen så blir jag lite av det tuffare slaget fast mentalt. Och att det står ett flak öl bredvid min TV, det gör att man kan para ihop följande:

1. Förberedelse inför Pukkelpop
2. Massa skön olaglig musik
3. Öl som står i ett flak bredvid TV:n
4. Johan Eriksson och Elias Kvarnbäck

och med dessa ingredienser får man en myskväll hemma hos mig, med musik, trevligt besök, en färdigplanerad resa och några kalla öl! Kan inte bli bättre än kväll som denna!